Kto odpowiada za zapewnienie ciągłości dostaw gazu do odbiorców? Wyjaśniamy

Zużycie gazu ziemnego w Polsce z roku na rok rośnie: w 2017 r. było to 14,4 mld m³, w 2018 – 17,7 mld m³, a w 2019 wyniosło od 18 do nawet 20 mld m³ (dokładne dane nie są jeszcze znane). Około 1/3 gazu ziemnego wykorzystywanego w kraju pochodzi z lokalnego wydobycia, a pozostała część z importu. Od kogo gospodarstwa domowe i firmy kupują to niezwykle ważne paliwo, a kto odpowiada za jego dostawę do finalnych odbiorców?

Od kogo kupujemy gaz?

Obrót gazem ziemnym w Polsce odbywa się na zasadach wolnorynkowych. Nad Wisłą w branży tej działa obecnie kilkaset podmiotów. Firmy zajmujące się obrotem gazem kupują go na rynku, a następnie (jako sprzedawcy) udostępniają gospodarstwom domowym i przedsiębiorcom będącym finalnym i odbiorcami paliwa. Nie oznacza to jednak, że sprzedawca jest odpowiedzialny za dostawę gazu z technicznego punktu widzenia.

Kto odpowiada za dystrybucję gazu i ciągłość dostaw?

Gazociągi i cała infrastruktura służąca do dostarczenia paliwa odbiorcom są zarządzane przez inne podmioty. Zajmują się tym dystrybutorzy, czyli operatorzy systemu dystrybucyjnego – OSD. Cena, którą klienci indywidualni i biznesowi płacą za zakupione paliwo zawiera więc nie tylko opłaty uiszczane na rzecz sprzedawcy, ale również dystrybutora, dzięki któremu przesyłanie paliwa jest możliwe. O ile zmiana sprzedawcy gazu ziemnego, z którego usług korzysta gospodarstwo domowe lub firma jest możliwa w każdym momencie, dystrybutor się nie zmienia.

Czym jeszcze zajmuje się operator systemu dystrybucyjnego?

Kompetencje operatorów systemu dystrybucyjnego są znacznie szersze. Poza ciągłością dostaw do ich zadań należą między innymi konserwacja sieci, dokonywanie bieżących napraw, niezbędna rozbudowa sieci gazowej, a także kontrola jakości paliwa. Innymi słowy to właśnie OSD zajmują się wszelkimi aspektami technicznymi związanymi z dostawami gazu.

Również gazomierze wykorzystywane przez finalnych odbiorców są w rzeczywistości własnością dystrybutorów. Ma to swoje dobre strony, ponieważ zmiana przedsiębiorstwa sprzedającego gaz dla firm nie wiąże się z koniecznością wymiany urządzenia. Sama procedura nie jest skomplikowana, a zdarza się, że dzięki zmianom klienci indywidualni i biznesowi mogą znacząco obniżyć opłaty za gaz.

Poprzedni artykułDo czego służą potykacze reklamowe?
Następny artykułTorby z logo – ekologiczny gadżet na każdą okazję

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj