Certyfikat ISO 9001 – zobacz jak go uzyskać

System ISO 9001 jest podstawowym systemem zarządzania jakością, wdrażanym przez firmy na całym świecie. Na tym fundamencie buduje się pozostałe istotne systemy, jak zarządzanie środowiskiem (14001) czy bezpieczeństwem i higieną pracy (45001). W jaki sposób uzyskać certyfikat ISO 9001?

Przygotowanie organizacji

Etap przygotowawczy trwa zwykle około 6. miesięcy. Polega na określeniu zakresu systemu, wyodrębnieniu procesów w firmie, stworzeniu map procesów uwzględniających wejścia i wyjścia, stworzeniu polityki jakości i celów jakości. Niezbędne jest również określenie kontekstu organizacji oraz ryzyka i szans związanych z działalnością. Na ogół na tym etapie wynajmuje zatrudnia się konsultantów, którzy pomagają w stworzeniu niezbędnej dokumentacji i przygotowaniach do audytu certyfikującego.

Dobrą praktyką jest powołanie pełnomocnika ISO, odpowiadającego za cały proces wdrożenia, współpracującego z konsultantami oraz jednostką certyfikującą (w poprzedniej wersji normy było to wymagane). Informacje o certyfikacji i najważniejszych zmianach w nowej normie ISO 9001 którą znajdziesz na stronie https://www.bureauveritas.pl/needs/certyfikacja-iso-9001.

Warto pamiętać, że przystępując do audytu certyfikacyjnego przedsiębiorstwo trzeba musi mieć już wdrożone wymagania określone we wspomnianej normie.

Audyt certyfikacyjny

Audyt przeprowadza jednostka certyfikacyjna posiadająca stosowną akredytację Polskiego Centrum Akredytacji, uprawniającą do prowadzenia certyfikacji. Na rynku jest dość duży wybór takich podmiotów – każdy jest kontrolowany przez PCA i musi spełniać określone wymagania.

Koszt audytu zależy od zakresu systemu oraz wielkości firmy. Im większy zakres i im większa firma, tym więcej jest wymaganych tzw. dni audytowych, za które się płaci. Wraz z kosztem certyfikacji otrzymuje się koszt audytów nadzoru, odbywających się obligatoryjnie co rok.

Ze względu na przywołane kryteria wycena jest bardzo indywidualna, dlatego nie można podać uniwersalnej ceny. W przypadku średniej wielkości przedsiębiorstw trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu kilkunastu tysięcy złotych za każdy z tych audytów.

Przebieg audytu i uzyskanie certyfikatu

Audyt może potrwać kilka dni i polega na przeglądzie dokumentacji, wywiadach z pracownikami oraz wizycie w obszarach działalności. Jednak nie należy się go obawiać.

Przede wszystkim jest zapowiedziany. Poza tym zgodnie z zasadami audytorzy szukają dowodów zgodności z wymaganiami normy i są nastawieni pozytywnie. Firmy przystępując do tego sprawdzenia mają też za sobą okres wdrażania wymagań i decydując się na poddanie ocenie są przygotowane.

Proces certyfikacji kończy się raportem z audytu. Zakładając pozytywną rekomendację jednostki, już po około miesiącu od wizyty można cieszyć się własnym certyfikatem.

Poprzedni artykułNamioty reklamowe – daj się zobaczyć podczas eventów!
Następny artykułPrawo w działalności gospodarczej. Jak być na bieżąco ze zmianami?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj