LPG, znany również jako propan-butan, to dość popularna alternatywa dla benzyny. Wielu kierowców ceni sobie to paliwo głównie ze względu na jego wyjątkowo niską cenę, która stanowi około 50% innych paliw samochodowych. Podobnie jednak jak w przypadku benzyny, jakość LPG jest zmienna – tankując na dwóch różnych stacjach możemy mieć do czynienia z dwoma różnymi paliwami. Jakie czynniki mają na to wpływ?
Skład chemiczny
W znacznej mierze na jakość paliwa gazowego – a więc jego liczbę oktanową oraz prężność par – wpływa jego skład chemiczny. Ten jest bardzo zróżnicowany i obejmuje związki takie jak – między innymi – propan, izobutan, n-butan oraz grupa węglowodorów nienasyconych, nazywanych dienami. Zgodnie z normami liczba oktanowa paliwa gazowego powinna wynosić minimum 89. Generalna zasada jest prosta – wysoka zawartość propanu, n-butanu i izobutanu wpływa na zwiększenie liczby oktanowej. Szczególną rolę odgrywa ostatni z tych związków, ponieważ posiada on największą cząstkową liczbę oktanową. Po drugiej stronie równania znajdują się dieny, które obniżają liczbę oktanową, a przy tym przyczyniają się do powstawania w silniku osadów i nagarów – dlatego zgodnie z przywołanymi wcześniej normami ich zawartości nie może przekraczać 0,5%.
Prężność par
Drugim wyznacznikiem jakości LPG jest prężność par, która wynika ze stosunku propanu do butanów – im więcej propanu, tym prężność jest wyższa:
– „Prężność par powinna być utrzymana na optymalnym, nie za wysokim i nie zbyt niskim poziomie – mówi przedstawiciel Zenit Autogas Systems – W obu przypadkach bowiem mamy do czynienia z nieprawidłowościami w działaniu samochodu. W pierwszym będzie nią problem z uruchomieniem silnika, w drugim zaś – spadek mocy lub przerwy w pracy silnika”.
Zanieczyszczenia
Płynny gaz, tak jak benzyna czy olej napędowy, może zawierać niepożądane związki, które stanowią jego zanieczyszczenie i mogą wpłynąć na obniżenie jego jakości. Do takich związków zaliczamy między innymi:
- Dwutlenek siarki
- Metanol
- Wodę
- Oleje mineralne
- Ługi i szlam
Większość z nich przedostaje się do paliwa na różnych etapach jego produkcji i dystrybucji – ich ilość można zminimalizować między innymi poprzez prawidłową eksploatację infrastruktury wykorzystywanej w pozyskiwaniu, transporcie czy magazynowaniu gazu. Ważne jest, żeby paliwo kupować jedynie u sprawdzonych dystrybutorów. Wtedy będziemy cieszyć się wszystkimi korzyściami finansowymi płynącymi z taniej jazdy na LPG.
Czy warto inwestować w LPG?
Montaż instalacji LPG to zawsze dobra inwestycja – szczególnie, jeśli pokonujemy rocznie dużo więcej, niż standardowe 15 tysięcy kilometrów. Tankując gaz możemy zmniejszyć ponoszone przez nas koszty paliwa o kilkadziesiąt procent. Jednocześnie nie musimy martwić się tym, że gaz jest paliwem gorszej jakości – chętnie korzystają z niego również kierowcy offroadowi, a nawet ci biorący udział w rajdach.