Posiadanie własnej strony internetowej jeszcze nie przesądza o jej powodzeniu w wyszukiwarce. Potrzeba wielu działań, by funkcjonowała ona prawidłowo i była przyjazna dla użytkowników. Pomocna w tym jest optymalizacja strony internetowej, która dopasowuje poszczególne elementy pod wyszukiwarki. Co ona obejmuje i dlaczego warto się na nią zdecydować?
Optymalizacja strony internetowej, czyli co?
Optymalizacja strony internetowej to szereg działań mających na celu dostosowanie witryny do konkretnych potrzeb, mowa tu głównie o wyszukiwarkach. Ma ona wpłynąć na poprawę wyników wyszukiwania, przyspieszenie ładowania strony, a także umożliwić Google przeprowadzenie trafnej oceny witryny. Optymalizacja strony pod kątem SEO to dostosowanie kogu, treści oraz grafik. Poprzedzane jest to audytem SEO, który wykazuje, jakie błędy należy poprawić, by strona lepiej funkcjonowała.
Optymalizacja SEO – samemu czy z agencją?
Wiele czynności można wykonać na stronie internetowej samemu, jednak trzeba wiedzieć, jak to zrobić, by odnieść zamierzone efekty. Niezbędna jest do tego konkretna wiedza, ale i znajomość niektórych narzędzi SEO. Lepszym i szybszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firm, które się tym zajmują. Optymalizacja stron internetowych może być poprzedzona audytem SEO wykonanym przez specjalistów, wskaże on jakie są mocne i słabe strony witryny.
Co obejmuje optymalizacja strony internetowej?
Optymalizacja skupia się często na dopasowaniu odpowiednich treści. Mają one duże znaczenie dla SEO. Atrakcyjne dla użytkowników treści zachęcają internautów to pozostania na stronie, to z kolei może przyczynić się nie tylko do zwiększenia ruchu, ale też do wzrostu sprzedaży. Jakie powinny być więc treści, które wypełniają witrynę? Przede wszystkim obszerne i unikalne. Google ceni oryginalne opisy i artykuły. Warto też, by treści były odpowiednio podzielone na stronie (miały zachowaną strukturę nagłówków) oraz zawierały słowa kluczowe, które są znaczące dla konkretnego biznesu.
Należy też skupić się na opisach meta description, które wyświetlane są w wynikach wyszukiwania. Opis powinien prezentować działalność firmy, ale też zachęcać do tego, by skorzystać z jej usług.
Nie tylko treści są istotne w optymalizacji strony internetowej. Ważne są także grafiki i to z kilku powodów. Przede wszystkim nie mogą być one za „ciężkie”. Nieskompresowane zdjęcia wpływają na powolne ładowanie się strony, co nie tylko źle wpływa na SEO, ale też zniechęca użytkowników do pozostania na stronie, kiedy muszą czekać na to, aż się ona załaduje. Konieczne jest także używanie opisów alternatywnych w zdjęciach. Powinny one mieć w nazwie to, co dana grafika faktycznie przedstawia.
Bardzo ważne jest także to, by strona poprawnie wyświetlała się na urządzeniach mobilnych. Chodzi tu nie tylko o szybkość ładowania, ale też poprawne przedstawianie treści itp. Liczba użytkowników, którzy korzystają z Internetu w smartfonach lub na tabletach stale rośnie, warto więc zachęcić ich do pozostania na stronie i skorzystania z usług danej firmy.